torsdag 26 juni 2008

Skräcksommar!

foto:Idha Lindhag

Förra året kunde man läsa en novell av John Ajvide Lindqvist som följetong i Dagens nyheter. Något som jag tyckte var jätteroligt, istället för den sedvanliga deckaren som jag i ärlighetens namn inte är så intresserad av fick man sig lite stämningsskapande skräck varje morgon. Jag tänkte att jag skulle portionera ut läsandet av Ajvide Lindqvists nyaste bok Människohamn över sommaren och läsa kanske ett kapitel om dagen. Men det gick inte så bra. Boken var helt enkelt alldeles för spännande och jag läste ut den på några dagar. Boken utspelas i Roslagen och är en ganska mörk historia där ramberättelsen utgörs av en far som förlorat sin dotter och söker sina rötter på en skärgårdsö. Sen tar det ovanligt lång tid innan det övernaturliga bryter i berättelsen. Jag ska inte säga mer om boken själv utan istället låta författaren berätta mer själv. Det gör han här. Allt jag tänker säga är att det är en toppenbok.



Glad sommar


Inga kommentarer: