tisdag 27 januari 2009

Enkätdags!

Enkäter har ju blivit värsta grejen i bloggvärlden, från att vara tråkigaste tråkiga vill plötsligt alla svara på enkäter! Från en av Sveriges största och bästa bokbloggar, Bokhora, lånar jag (Jenny) den här skojiga enkäten:

1. Senaste bokköp:
Maria Svelands "Bitterfittan" eftersom hon ska komma hit och diskutera den på onsdag. Hurra!

2. Senaste bibblolånen:
En massa pianonoter! Ni visste väl att bibblan har noter också? Jag har just fått ett piano i födelsedagspresent av min pojkvän, men eftersom noter kostar MULTUM är det så himla schysst att kunna låna dom på biblioteket. Love it!

3. Senaste utlästa boken:
Ehrm, det här är lite pinsamt, men det är "Bibliotekskatten Dewey". Skämsvarning på den här illa skrivna megaamerikanska bestsellern, jag vet - men den är ju så sööööt.

4. Favorittidning:
Jag gillar inredningstidningen Gods & Gårdar. Nej, det är inget skämt. Jag älskar att läsa om gamla herrgårdar och sånt. Femtiotalsretrostilen är för mesar.

5. Plats där jag helst läser:
Tunnelbanan. Ren eskapism alltså.

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Håll i er nu - men jag sorterar faktiskt efter FÄRG. Efter åratal av noggrannt alfabetiskt och ämnesmässigt insorterande ruttnade jag på detta okonstnärliga sätt att organisera bokhyllan. Så nu har jag en supersnygg, färgsorterad bokhylla där jag aldrig någonsin hittar en endaste bok.

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Grottbjörnens folk. Behöver jag säga mer? Jag läste bara det göttaste förstås.

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Förmodligen "Jag, Farbror Joakim" om det nu räknas som en bok. Jag hade några av mina största läsupplevelser med Disneyserier när jag var liten - och blev ändå bibliotekarie. Så kan det gå.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Hanna Hellquists debutbok "Karlstad Zoologiska". Jag tror den är underbar.

Svara gärna ni också, i kommentarsfältet eller på er egen blogg!

2 kommentarer:

David sa...

1. Senaste bokköp:
Eftersom jag är jobbar på bibliotek så köper jag extremt lite böcker, jag lånar allt som jag vill läsa. Men i somras köpte jag Vassilij Grossmans bok Liv och Öde, de tär en helt fantastisk roman med med 50-talet huvudperosner med krångliga ryska namn med frekvent förekommande diminutivform. (Jag har läst halva)


2. Senaste bibblolånen:!
Stina Virsens - Vem är borta! och den ryska folksagan Vasilia den fagra med Ivan Bilibins fantastiska illustrationer

3. Senaste utlästa boken:
H.P Lovecrafts novellsamling Pickmans modell

4. Favorittidning:
Arena.

5. Plats där jag helst läser:
Helst läser jag hemma i min läsfåtölj eller i sängen eller frukostbordet eller när jag borstar tänderna. Men eftersom mina barn tar upp min mesta tid hemma läser jag precis som Jenny på
tunnelbanan.

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Håll i er nu - Jag har inget system mohahahaha, Böckerna står lite huller om buller, ibland försöker jag att ordna lite, men sen stökar jag till allt igen. Så kan det vara hemma hos en bibliotekarie. Däremot föröker jag gallra och ställa undan böcker jag inte behöver ha framme.

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
definiera liten? Sagan om ringen var ett av mitt livs största läsupplevelser, jag tror jag var 12 när jag läste den. Är det OK?

8. Får återkomma om den frågan borde vara ngn barnbok.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Jag tror precis som Jenny att
Hanna Hellquists debutbok kommer att vara jättebra men skulle ljuga om jag sade något annat än de två sista delarna i Stephen Kings magnum opus Det svarta tornet. Som översätts till svenska och utkommer i april och september.

Jenny sa...

David: en ELOGE för att du använder ordet "gallra" även om din privata boksamling.