måndag 9 februari 2009

Gursky på Moderna


Inlägg i förbifarten: Ok jag är superdålig på konst (men eftersom jag kan ALLT om böcker unnar jag mig denna lilla skönhetsfläck på min annars oklanderliga highbrow-image). Har extremt sällan lust att skrida runt med huvudet på sne på utställningar och börjar ofrånkomligen flacka panikartat med blicken om jag hamnar i situationer där jag avkrävs kunskaper om samtida hippa konstnärer etc etc. Vissa av er förstår säkert vad jag menar. MEN, nu råkade jag se att Moderna Museet kommer att ha en utställning med en konstnär som väcker till och med mina förstelnade konstsynapser: fotografen Andreas Gursky, känd för sina foton i megaformat. Tufft! Utställningen kommer att pågå mellan 21 februari och 3 maj, och mer än 150 verk av Gursky kommer att visas, härliga grejer! Här ovanför (jag ville ha det här nere, men dumma Blogger vägrade lägga bilden längst ner) ser ni ett foto som kongenialt med Gurskys hela estetik föreställer de berömda (och groteska) masspelen i Nordkorea, som hålls varje år. Mitt konstiga specialintresse för Nordkorea ska jag berätta mer om en annan gång. So long. Slut på meddelande.

2 kommentarer:

Sara sa...

I Blogger "drar" du ner bilderna längst ner! Eller gå in i html-koden och klipp och klistra. (Fast ibland är blogger helt omöjlig i alla fall)

Jenny sa...

Åh, tack snälla för tips! Jag var en sekund från att utveckla horn i rent ursinne.