onsdag 18 februari 2009

I LOVE N.Y. (Public Library)

Alltså jag jobbar på ett väldigt tjusigt bibliotek men inte ens det går upp mot mitt favvobibliotek i hela världen, nämligen världens coolaste/snyggaste/tuffaste New York Public Library. Förkortas dessutom N.Y.P.L, jag menar hur härligt gangsta låter inte det?

Jag smider ofta hemliga planer på hur jag ska lyckas nästla mig in på detta bibliotekens kronjuvel. Och nej jag har inte varit där eftersom det är så skrattframkallande dyrt att åka till New York men jag har varit inne på hemsidan en miljard gånger ungefär och dessutom har jag ju sett Sex and the City-filmen (skämsvarning ja ja) där Carrie gifter sig på NYPL men redan långt innan dess har jag drömt om att någon gång få glida runt i deras fantastiska lokaler, självklart inålad i ett litet diskret jumperset och med min vördnadsfulla och nagellacksprydda hand ömsint smeka de mörka bokhyllorna i körsbärsträ (jag förutsätter att de är i körsbärsträ, annars blir allt fel). Jag skulle förmodligen också råspana efter författarsnyggon som Paul Auster och Don Delillo samt förhoppningsvis hypnotiseras av min egen intellektuella aura.

NYPL är bara ett exempel på hur en av mina guilty pleasures tar sig uttryck: Jag tillhör dem som faktiskt gillar när bibliotek är både mörka, murriga och omodernt sprängfulla av böcker, helst ska de se ut som om de är en blandning av tudorslott, gotisk katedral och engelsk konceptpub och de ska vara knäpptysta och allvarliga, en anakronistisk retreat från tramsvärlden därutanför. Tycker inte ni också att alldeles för många svenska bibliotek ser ut som väntrummet till en glåmig vårdcentral?

Anyway, NYPL har förstås en Facebookgrupp som jag tycker ni ska gå med i, och nyss fick jag reda på att de också sänder sina föreläsningar, samtal och debatter live via sin hemsida. Grymma på alla sätt alltså! Men eftersom jag är en materialistisk typ har jag kanske ännu mer lust att klicka runt bland de roliga prylarna i bibliotekets webbshop, och allrahelst vill jag ha den här: en kaffemugg full med Shakespearianska förolämpningar. Checka:


Hur fin på en skala? Ge mig!

2 kommentarer:

Anna sa...

Tio av tio! Och den ser ut att vara perfekt för te också.

Jenny sa...

Verkligen! Och vilken perfekt gåva till svärmor.