torsdag 19 februari 2009

Pajfrossa

Så här inför helgen tänkte jag delge ett par av mina favoritrecept. Vill även slå ett slag för välgörande smörkultur. Paj är något jag inte kan leva utan, paj i alla former. Enkelt att laga, vardag som fest, och dessutom vidunderligt gott.
Paj 1
Gör en vanlig pajdeg av smör, mjöl och vatten, byt gärna en del av vetemjölet till grovt dinkelmjöl eller grahamsmjöl. Det blir lite knaprigare då. Jag föredrar smör framför margarin för jag tycker degen blir frasigare. Salt behövs inte eftersom smöret är salt. Och när ni tillsatt vatten i smör och mjölblandningen, rör endast försiktigt. Degen blir även knådad när den trycks ut i formen och för mkt knådning gör den seg.
Skållade hackade tomater (eller hela tomater på burk som hackas) kokas med fräst lök (får ej brynas), tomatpuré, timjan, rosmarin, cayennepeppar, gott salt, svartpeppar, nypa socker och gärna en halv grönsaksbuljong i ca en timme. Blir den för torr, späd med lite vatten. När tomatröran är ganska kompakt läggs den i det förgräddade pajskalet. Strö riven god ost över och gratinera till osten fått färg.
Mina barn älskar denna paj.
Givet tillbehör är en god sallad eller lätt kokt broccoli. Min man spetsar även med färsk hackad röd chili.

Paj 2
Pajdeg som ovan som förgräddas och fylles med allt som är gott. T ex skivad kokt potatis, delade kronärtskocksbottnar, färdig kyckling i bitar, klyftad rödlök, strimlad röd paprika, strimlad soltorkade tomater, svarta oliver, chevre som strös över. Gratinera till osten fått lite färg och toppa med färsk timjan. Servera gärna som tillbehör till en grillad köttbit med lite rödvinsås eller som den är med en grönsallad. Ingredienserna kan ni variera i det oändliga, glöm bara inte att kombinera smakerna salt, syrligt och sött.

Kan även rekommendera vår synnerligen välfyllda kokbokshylla som bl a har denna bok för pajälskare.











1 kommentar:

Petra sa...

Om man är lite lagd åt det lata hållet så finns det ett fiffigt pajskalsrecept i Annas kokbok som heter Slarvmajas pajdeg - dvs man smälter smöret och blandar allt och sedan trycker ut degen i formen.Därefter får den vila en stund i kylskåpet innan den gräddas.