måndag 23 februari 2009

Sweetest little bookworm hidden underneath

Gud jag skulle kunna skriva rena rama maffiga artikelserien om de psykologiska mekanismerna bakom hela sexy librarian-kulten som i allra högsta grad lever och frodas systerligt sida vid sida av den avsevärt mindre testosteron-osande, men minst lika träliga och fyrkantiga bilden av bibliotekarien som hämmad yllekoftbärerska med ihopknupna läppar och hela hemmet fullt av Mumindalen-figurer. Jag ska göra det nån gång, i Lidingös lokaltidning kanske? Närå, nu skojade jag. Men jag blev lite förvånad när det visade sig att denna sexy librarian-fäbless även avhandlades inom den amerikanska country-rocken. I detta fall hos bandet My Morning Jacket, i låten "Librarian", refrängen goes:

"Sweetest little bookworm, hidden underneath... Is the sexiest librarian... Take off those glasses and let your hair down for me. Take off those glasses and let your hair down for me."

Men ryyyyyyys! Som bibliotekarie måste man ju ändå säga... lite lätt skämmig klyschvarning på den va? Synd på en fin låt annars. Här är den, om ni vill lyssna. Gört, så kan vi skämmas tillsammans!

3 kommentarer:

Anna sa...

Haha den artikelserien vill jag lasa - kan bli ett aterkommande bidrag till den redan ratt uttommande litteraturen om biblitoekariers sjalvbild. Vad AR det med bibliotekarier och appearance? (Jaja, jag har full forstaelse for Victoria Silvstedts svengelska, jag ar inte ett dugg battre sjalv - I'm losing my swedish!)

Jenny sa...

I understand you so bra Anna, jag förlorar den TROTS att jag still live in Sweden!

Är förresten bibliotekariens självbild en lika het potatis där du bor?

Anna sa...

Hardl..knappast :)