onsdag 4 februari 2009

Tänder på Vårsalongen


Vårsalongen – JA!!! Så härligt med en vårsalong mitt i den kalla vinter. Ändra aldrig på det namnet! Roliga idéer, lust och kreativitet passar bra ihop med våren.

Så med vårkänslor i kroppen begav vi oss igår i väg till Liljevalchs. Men redan på vägen till Djurgården tappade en av oss sin nya bussremsa. Kanske vid Karlaplan. Tips! Leta där om du behöver en remsa och inte har några pengar.
Väl framme var det så läge för en fika på Blå Porten, ett givet inslag om man ska besöka Vårsalongen. I nyttighetens tecken valde jag en macka med mycket frön och kruskakli. Inget frossande i semlor där inte! En semla hade dock varit ett bättre val. En tand sprack plötsligt i min mun, troligen av idisslandet av dessa nyttiga frön, och cafébesöket fick avslutas med att sitta i telefonkö hos Folktandvåren. Vårkänslorna kom liksom av sig.

Väl inne på utställningen, med en tandläkartid inbokad, kom de dock tillbaka (vårkänslorna, menar jag). Tidigare har jag ibland tyckt att Vårsalongen mest innehållit en massa häftiga idéer och kanske mindre av skicklighet och kunnande. I år får man allt. Fina skulpturer i marmor, vackra stickade tavlor men många arbetstimmar bakom, fantastiskt måleri och välgjorda små porslinsfigurer. En toalett inlindat i rosa garn som tillverkats av en f d rörmokare eller en snarkande papplåda är andra roliga inslag.
Jag är ingen konstkännare men plötsligt får jag lust att gå hem och tillverka något själv. På något vis smittar kreativiteten av sig på betraktarna. Då har man lyckats.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, vad kul att du la in den snygga affischen som bild också, den förmedlar faktiskt lite samma känsla som du skriver om tycker jag. Kan man lägga rabarber på affischen nånstans tro?

Ingrid sa...

Man köper den helt enkelt på Liljevachs för en femtiolapp. Inte dyrt för en så fin affisch.