onsdag 11 mars 2009

Boklögner

(En bok jag inte läst)

Har du någon gång sagt att du läst en bok som du aldrig öppnat?
Då är du inte ensam. I en brittisk undersökning avslöjade två tredjedelar av de tillfrågade att de någon gång ljugit om sin bokläsning för att imponera på omgivningen. De tre böcker som toppade lögnlistan var:

"1984" av George Orwell
"Krig och fred" av Leo Tolstoj
"Odysseus" av James Joyce

Själv brukar jag dra till med att hela Milleniumtrilogin av Stieg Larsson är jättespännande trots att jag bara läst första delen. Jag har en slags aversion mot långa bokserier. Det är mer effektivt att bara läsa första delen i en serie så greppar man en hel massa serier. Så ser jag det.
Det är också svårt att erkänna att man inte läst en så kallad Klassiker. Visst har jag läst många, dock inte alla. "JA, den är fantastisk!" brukar funka. Och det behöver ju inte betyda att jag själv läst den. Även om det kanske verkar så.

Hoppas jag inte förbrukat mitt förtroendekapital på detta vis. Det kanske finns fler som vågar vara ärliga och bekänna sina synder?

1 kommentar:

Mats Berglund sa...

Förutom en mängd kurslitteratur så har jag inte ljugit om så många böcker.

Eller jo, jag har sagt att jag inte läst sånt jag faktiskt har läst - valda fragment av Jean M. Auel till exempel.