fredag 6 mars 2009

Hjältar och hjältinnor


Hur står det till med dom kvinnliga hjältarna egentligen? Jag fick mig en lite tankeställare när jag läste Pernilla Ahlsén artikel Supertjejer tar över i Dagens Nyheter här om veckan. Precis i början av artikeln funderar hon över vilka serier man läste som barn. Pernilla Ahlsén konstaterar också att seriebranschen alltid varit männens värld och att detta påverkat utformningen av de kvinnliga karaktärerna men att det nu börjar dyka upp kvinnliga hjältar som inte är beroende av sina manliga kollegor. En i mitt tycke intressant artikel som även ställer frågan varför svenska seriekvinnor är lite tristare och inte följer den här trenden? Det är också en intressant fråga men jag snöade in lite på spåret om vad jag läste som barn.

Fanns det några hjältinnor att tala om egentligen? Vad läste jag? Kommer jag ens ihåg? Jag gillade såklart Bamse men jag kunde ju absolut inte identifiera mig med mesar som Brumma och hon Lilleskutts fru. Dom satt ju bara hemma och väntade medan Bamse och co var ute på diverse spännande upptåg. Det var ju killarna som hade kul och det vill ju jag också ha! En annan favorit var Lucky Luke, men kunde jag identifiera mig med honom? Tror inte det. Pippi fanns ju alltid och det är ju en tröst! En tjej som tar plats och vet vad hon vill är alltid bra att ha i bakhuvudet. På gymnasiet upptäckte jag Dödsmördarfeministen av Ira Mallik och jag kan erkänna att det fortfarande finns tillfällen då jag för ett ögonblick önskar att jag hade en trollstav som kunde förvandla gubbsjuka män till små bruna högar. Äntligen lite mer tjejer! En ny värld började öppna sig, några av mina favoriter är Persepolis och Emily the Strange. Jag blir glad när jag både läser och läser om manga där det är tjejer som är hjältarna. Jag blir glad över att utbudet är bredare nu än när jag var liten och jag hoppas att det någonstans kommer att märkas på kommande generationer av tjejer. Serier och hjältar har betytt och betyder fortfarande mycket för mig. Det är alltid trevligt med lite vardagsflykt och det känns ju lite extra bra när man blir stärkt och inspirerad av karaktärerna.

Just nu pågår utställningen Kvinnor tecknar serier på Haninge konsthall. Kanske ska jag ta mig en tur dit i helgen och se hur det står till med dom svenska seriekvinnorna? Söndag kanske är en passande dag?

4 kommentarer:

Amelie sa...

En av mina gymnasiehjältinnor var Daria, någon slags kvinnlig fast smart (eh) Beavis & Butthead som gick som teknad serie på MTV runt 1999 någon gång.

Greta sa...

Henne hade jag nästan glömt bort! Jag måste leta på youtube.

Anonym sa...

Tokyo Mew Mew?

Greta sa...

Jag gillar Tokyo Mew Mew! Av någon anledning slutade jag efter bok 5 och gav bort alla böckerna till min lillasyrra (som tillhör rätt målgrupp...). Hon gillar dom också så det var ju bra! Kanske ska jag börja igen? Några andra tips någon?