fredag 27 mars 2009

Märkliga kartor

Först ett erkännande: -Jag är en kartnörd.

Sedan jag var en liten pojke har jag älskat kartor. Som barn kunde jag sitta hur länge som helst och bläddra i mina föräldras atlas. Länder, flaggor, städer, bergskedjor och ökenområden, allt kändes otroligt spännande. När jag pluggade Historia på Universitetet förlorade jag mig ofta i undervisningsböckernas historiska kartor. Jag kan fortfarande sitta hemma med min historiska atlas och följa Rysslands utbredning från Kievriket till Sovjetunionens fall under andlös spänning.

Det finns en blogg för alla oss kartälskare, den heter Strange maps. Här finns alla slags kartor. Vad säger ni exempelvis om en karta över Europa utan Tyskland. Eller den elvaårige judiske flyktingpojken Fritz karta över sin väg från Tyskland 1938 till Montevideo i Argentina, Von der alten Heimat zu der neuen Heimat. Eller kartan över den politiska uppdelningen i Ukraina inför presidentvalet 2008 mellan kandidaterna Viktor Yushchenko och Viktor Yanukovich.

Till varje karta följer en oftast ganska lång beskrivning och en efterföljande vild diskussion i kommentatorstråden.

Inga kommentarer: