måndag 20 april 2009

-Men, jag är ingen telefonförsäljare.


bild från zoxor.blogg.se/
Årets upplaga av bokjuryn är över 889 barn och ungdomar från Lidingö deltog i den årliga omröstningen av årets barn opch ungdomsböcker. På Lidingö stadsbibliotek delar vi alltid ut några pris i samband med bokjuryn. Priset är en bok och vi drar en vinnare på åldersgrupp. I år hade jag nöjet att få ringa hem till vinnarna (eller deras föräldrar) och meddela dem att de har en bok att hämta på biblioteket.

Nu till problemet.

Om någon ringer hemma hos dig mellan sex och sju på kvällen, någon främmande röst som presenterar sig med ett främmande namn, tänker du då?
-"Oj vad kan den här främmande människan vilja mig, vad spännade, nu blev jag glad".

Nej du tänker:
"-jävla telefonförsäljare!"

När jag ringer hör jag avståndet i de stackars föräldrarnas röster, jag hör ljud av middagar som plockas ihop, kanske lite disk som slamrar i bakgrunden, och så en trött röst som säger -jaha, när jag presenterar mig. Sen får jag snabbt berätta att deras barn varit med i en tävling och vunnit en bok. Då blir de glada.

Inga kommentarer: