onsdag 20 maj 2009

Boktips - Oscar Waos korta förunderliga liv

Min första tanke när jag läst lite i "Oscar Waos korta förunderliga liv" var att det här går inte. Jag kan ju minimalt med spanska och här kryllar det av spanska uttryck som jag inte har en susning om vad de betyder. Tack och lov gav jag boken och författaren Junot Diaz en andra chans. Orden på spanska ger boken färg och must och skulle troligen låta lite tama på svenska. Om man är riktigt nitisk kan man ju komplettera med ett spansk-svenskt lexikon, men underligt nog behövs det inte för handlingen.

Oscar beskrivs så här i inledningen: "Vår hjälte var inte någon sådan där dominikansk snubbe som alla dillar om jämt - han slog inga home runs, var ingen skön bachatero, ingen playboy med klasar av brudar i hasorna". Nej stackars Oscar är en fet ensam nörd som varken är sportig eller går hem hos brudarna på high school. Annat är det med hans vilda mor Belicia som i unga år hann med både det ena och det andra och som tvingades fly från sitt hemland Dominikanska republiken. Hon hamnar så småningom i New Jersey där Oscar och hans syster Lola växer upp.

Det är roligt och flyhänt skrivet om andra generationens invandrare i USA och om Dominikanska republikens blodiga historia. Boken har förärats med Pulitzerpriset. Det var den värd!

Inga kommentarer: