fredag 15 maj 2009

Universums 10 bästa svarta hål



I år är det astronomins år. Det hoppas jag inte att det är någon som missat. Eftersom vi här på Lidingö stadsbibliotek har en mycket up-to-date-pr-bibliotekarie och tillika rymdfantast har vi självklart uppmärksammat denna händelse. Kanske inte på ett sådant bombastiskt sätt som det sig borde men ändå. Vi har haft en urtjusig skyltning med diverse böcker på temat rymden. Även på skyltväggen för tidskrifter har vi ägnat oss åt astronomi och skyltat med samtliga exemplar av Populär astronomi vi har. Detta är för mig en ny tidskrift som jag inte ägnat speciellt mycket tid åt men nu gick det helt enkelt inte att värja sig överhuvudtaget. Och vad ska man göra när man ser rubriken ”Universums 10 bästa svarta hål” man bara måste kasta sig över artikeln direkt! Jag kan vart rekommendera tidskriften!

Överst på min lista kommer det svarta hål som kom på tidskriftens 5:e plats nämligen Sagittarius A*. Det är ett svart hål som finns i vår galax och det finns tydligen något där inne som inte riktigt går att se vad det är... Det beskrivs även som supertungt och det kan vara så att detta hål kanske påverkar hela galaxens utveckling. Jag vill hemskt gärna veta vad det är som gömmer sig där inne! Eller vill jag det?

1 kommentar:

Jenny sa...

Jag tror att det finns ett hemligt Hello Kitty-land därinne!