torsdag 4 juni 2009

Dagens lästips


Med tanke på det riktigt otrevliga vädret kan det vara bra att ladda upp förrådet med böcker och tidningar till helgen så att man har en bra ursäkt att slippa gå ut. Här kommer därför hela TVÅ tips.

Mitt första tips är Drömmarna djup av Hisae Iwaoka. Det är en mangaserie som jag hittade på barnavdelningen här om veckan. Det är en underbar historia om en liten flicka som somnar såpass djupt att hon färdas till den värld där drömmar uppstår. Den här världen befolkas av söta små djur som agerar drömbud åt människorna. Hit kommer vilsna själar som inte kommer ur drömmarnas värld. Där finns även ett litet snabbköp där känslor förvaras i olika burkar och flaskor för att de inte ska försvinna! Teckningarna är helt bedårande och det bara går inte att sluta bläddra och studera de söta små djuren. Det här är en serie jag varmt kan rekommendera till såväl stora som små.

Om man som jag tycker väldigt mycket om tjusiga hus och speciellt då bibliotek kan jag tipsa om senast numret av tidskriften Arkitektur. I just detta nummer finns en trevlig special om nybyggda bibliotek. Det är väldigt inspirerande att titta på alla fiffiga lösningar och mysiga krypin. Jag blir sugen på att besöka alla!

Inga kommentarer: