onsdag 28 oktober 2009

Biblioteket i Lyon?

Är detta stadsbiblioteket i Lyon? Det var vad jag trodde i alla fall när jag klev av bussen i den franska staden. Tillsammans med min kör hade jag färdats med flyg till Genève och sedan buss till Lyon. Väl framme mötte oss denna syn. Min första tanke var att ja jag säger då det, det är likadant överallt. Vilket bibliotek man än besöker i världen så står det en bibliotekarie där och hjälper till med kopiering.

Vid närmare granskning upptäckte jag dock att det var en väggmålning. Och en helt fantastisk sådan! Hela väggen var täckt med böcker och små attribut som man förknippar med läsning av en god bok som glasögon och ett vinglas.

Var det riktiga stadsbiblioteket ligger har jag ingen aning om. Men denna vägg var en litterär upplevelse så god som någon annan.

Inga kommentarer: