fredag 13 november 2009

Berlin, Berlin!



Det är mycket Berlin just nu. I veckan var det ju 20 år sedan muren föll. Jag kan fortfarande komma i håg när jag såg det på tv när jag var liten. Jag var nog egentligen lite för liten för att riktigt förstå vad det innebar, men att det var något stort på gång framgick tydligt. Det har även funnits en sten nedknackad från muren i en väns bokhylla som legat där och påmint om en tid som en gång var. Just nu vimlar det av intressanta reportage i varenda tidning. Konstnärer och författare uttalar sig om läget, ungdomar berättar om livet på öst respektive västsidan.

Jag kan dock inte släppa tanken på att det är helt sjukt att man tills för 20 år sedan hade en mur som helt delade av en stad. Dessutom inte speciellt långt här i från. Jag undrar lite stilla hur "man" egentligen resonerade när man bestämde att det skulle byggas en mur. Skönt är det i alla fall att den är borta (trots att det fortfarande förekommer murar på andra ställen i världen). Det värmer i mig när jag tänker på den stora dominomuren som berlinborna symboliskt knuffade ner på jubileet. Jag tycker att valet av just en dominomur visar lite på absurditeten som en mur mitt igenom en stad faktiskt innebär. Det hade varit kul att vara där och se muren falla på nytt!

Inga kommentarer: