onsdag 4 november 2009

Herta Müllers alla begåvade systrar


Vid det här laget känner ni säkert till att Herta Müller tilldelades årets nobelpris. Jag tycker om Herta, åtminstone det pyttelilla jag läst (romanen Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv. Kan sympatisera med den titeln.)Men visste ni att Herta Müller också har ett antal begåvade skrivande systrar i olika genrer som också förtjänar att läsas andaktsfullt? Har ni till exempel hört talas om:

1. Bjärta Müller. Den färgstarka storasystern känd för sin expressionistiska prosa
2. Svärta Müller. Åttiotalspoeten berömd för sin kommatering och sin karakteristiska synthlugg
3. Snärta Müller. Familjens minsting och numera extremt framgångsrika modebloggare
4. Introverta Müller. Tvillingsyster till Svärta Müller, dock för blyg för att lyckas slå igenom på allvar. Har ännu längre synthlugg.
5. Kuverta Müller. Mellansyster, stor inom brevromansgenren
6. Alerta Müller. Fostersyster samt storsäljande författare på den exploderande marknaden för självhjälpsböcker

7. Icke att förglömma: Brodern Lars Johan Hierta Müller. Men han har ju också fått ett pris, vilket var det? Jo just det, Aftonbladets litteraturpris.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Fantastiskt, vilken research du gjort! Det här sa inte Peter Englund något om.

bloody mary sa...

Jag älskar att jag fått vara med och bidra till bästa biblioteksbloggen.

/Skryter

Jenny sa...

Ja Mary! Jag borde förstås lämnat referenser till alla intelligenta människor som bidragit till detta inlägg.

bloody mary sa...

Jenny, nej då. Det hade sett fult ut. Ungefär som fotnötter längst ned på boksidor. Fan vad jag hatar det. Samla allt längst bak istället.

/Så tycker JAG och eftersom JAG tycker det är det den bästa åsikten. Kan appliceras på det mesta här i världen. Nu har jag nog tappat tråden. Tar och går ut i kylan en stund istället. Hej.