torsdag 10 december 2009

SANTA=SATAN

Tomten skrämmer skiten ur mig. Han faller i samma kategori som clowner, mimare, trollkarlar och programledare för amerikanska talkshows. Figurer där mysigheten slår över i obehag.

Men i tomtens fall finns ytterligare grunder att vara orolig:
- Tomten ser dig. Han vet allt du gör 24-7 och skriver ner det i sin hemliga lista.
- Tomten är på väg. I nattens mörker tänker han bryta sig in i ditt hem.
- Tomten kräver gröt. Annars!
- I sitt högkvarter vid nordpolen kommenderar tomten sina arméer av barnarbetare.
- Tomten är en sell-out som kammar in miljarders coca-coladollars under sin barnvänliga fasad.

Jag vet att det finns fler där ute som känner som jag, men för det mesta stöter man omgående på patrull om man uttrycker sådana attityder. "Jamen tänk på BARNEN! BARNEN vill ha tomte!" får man veta.

I dagens DN läser jag en undersökning som ger klara besked i denna fråga: Det är inte barnen som vill ha tomte, det är deras föräldrar:

http://www.alltombarn.se/barn/tomten-finns-inte-ofarligt-besked-att-ge-barnen-1.30532

Jag tänker därför envist fortsätta att försöka låtsas som om tomten inte finns. Men jag misstänker att jag ändå kommer att kallsvettas i ångestladdad panik varje gång jag hör hans olycksbådande hotfulla signaturmelodi:

You better watch out
You better not cry
You better not pout
I'm telling you why
Santa Claus is coming to town


He's making a list,
Checking it twice;
Gonna find out who's naughty or nice.
Santa Claus is coming to town

He sees you when you're sleeping
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake





God Jul!




Lästips:




Jonathan Allan: Jag är inte tomten!

Jon-Olof Ekholm: Tomten till salu

August Strindberg: Brända tomten

Heléne Glant: Tomten var värre än Gud

2 kommentarer:

Jenny sa...

WORD!

Jocke sa...

Jag säger detsamma!!!
Han (Det) är superläskig! :)
Jag vill minnas en tidig ålder, på julafton, när pappa försvann helt plötsligt från vår lägenhet...han skulle "möta upp någon nere i källaren"...först fattade jag inte varför, men sen förstod jag!
Efter 10 minuter kliver en hes, kutryggad, hårig gammal man in, med misspassande outfit och skrockar!
"Pappa har blivit nedslagen" sa man att jag skrek!
Jag började dessutom slå gubben i magen...
När ceremonin var över med alla klappar, gick gubben och pappa kom upp...hållandes för magen.
"Fick i mig nått dumt" sa han...men jag förstod! Tomten hade spöat honom när han försökte kidnappa pappa!

...jaja, så kan det gå med härliga minnen! :)