tisdag 12 januari 2010

Bokklubben Autisterna

Dagens bästa litteraturnördstips är att starta en bokklubb. Det har jag och några av mina kompisar gjort, och herregud så roligt det är!

Innan ni säger nåt nu så låt mig först få förklara att jag... alltså jag inser att det låter lite... ja men "bokklubb" liksom. Nån mer än jag som tänker maoistisk studiecirkel i början på sjuttitalet inklusive kryddig böngryta och gråfnasigt matvete?

Lite kulturdinosaurievarning är det ju också. Faktum är att jag både en och fem gånger fått syrliga kommentarer om att det nu inte finns någonting som står emellan mig och den gredelina linnesärken. Är man med i en bokklubb är man officiellt en kulturtant och kan lika gärna börja tälta utanför Liljevalchs vårsalong när man ändå är igång. Men hallå, gud så fel de har: bokklubb är ju asroligt! Det är ju som att få gå på rödvinsmingel med roliga böcker i handen istället för svampiga snittar! Plus att man slipper ta på sig det där stela leendet och sövas stående till någons monolog om vad de lagt in för golv i vardagsrummet. På en bokklubbsträff pratar man om mycket intressantare saker. Och förresten är jag hellre en kulturtant än en kulturanalfabet.

Vår bokklubb heter Autisterna, eftersom flera av oss älskar Stig Larsson (nej! inte deckar-Stieg! den andre!). Andra bra namn på bokklubbar kan exempelvis vara Idioterna (efter Dostojevskijs Idioten), Gentlemen (efter Klas Östergrens bok, men det funkar egentligen bara om ni är tjejer annars blir det inget kul) eller Gondor om ni gillar fantasylitteratur (okej den var på skoj).

Vi har ett slags motto också, och det mottot är "för att vi har bättre litteratursmak än Oprah" (dvs Oprah Winfrey, som ju som bekant har en egen tevesänd superflott bokklubb). Fast jag vet inte om vi har så jädra bra litteratursmak egentligen. Och vad skulle det vara i såna fall? Nej, den största skillnaden mellan Autisterna och Oprahs tjusiga feelgoodfest är att vår bokklubb är betydligt mer öh, nergången med ansenliga mängder rödvin, snus och cigaretter som särskilt inbjudna hedersgäster. Fast den är samtidigt livfull, tjafsig, witty och full av skitsmarta idéer. Jag garanterar att det inte är tråkigt en enda sekund.

(Dagen efter träffarna är inte lika roliga.)

Nåväl, om DU skulle vilja starta en lika dekadent bokcirkel, så kommer receptet här:

DU BEHÖVER:

1 bok. Vilken som helst, fast du kanske inte behöver rafsa åt dig chiclittkaramellen som råkar stå närmast på pockethyllan, det är roligare med en bok som låter sig diskuteras längre än tio sekunder.
2. Medlemmar. Två är för lite, femton är för många. Annars går allt där emellan bra, så länge du har tillräckligt många vinglas hemma och deltagarna inte är hysteriskt tjattriga.
3. Dryck. MYCKET viktigt. Rödvin förstås, inget annat. Möjligen kan man tänka sig vitt vin om boken ni valt utspelar sig vid havet eller har en fisk som huvudperson. Inte annars.
4. Mat. Se föregående punkt.
5. Anteckningsblock. För nedtecknandet av diverse intelligenta insikter, minnesvärda citat, ja allt som kan tänkas framkomma under kvällens diskussioner. Dessutom väldigt bra att ha som akutservett när någon spiller rödvin över sig.
6. Askfat och cigaretter. Förstå mig rätt, jag vill egentligen inte uppmana folk att börja med den farliga ovanan att inhalera tjära och nikotin. Men tänk själv vad känns mest passande: att du säger "men meeenade verkligen Focault det där han sa om vansinnet" samtidigt som du tar en halstablett med mintsmak eller att du säger samma sak samtidigt som du med eftertryck fimpar en cigg i askkoppen och skakar skeptiskt på huvudet? Just det.

Lycka till med era dekadenta bokklubbar nu, vänner!

2 kommentarer:

m sa...

det är även viktigt att bara bjuda in intelligenta människor som vet när det är tid att spåra ur.

Anonym sa...

Haha, kul skrivet