onsdag 24 februari 2010

Två fräscha klassiker


Ibland är det bra att någon stor författare går och dör. Inte så att jag vill ta livet av dem precis. Snarare för att de återigen uppmärksammas och för att deras verk plockas upp ur källaren och dammas av. Plötsligt blir det kö på en så gammal bok som Räddaren i nöden av J.D. Salinger helt enkelt för att han gick ur tiden den 27 januari i år. Jag måste med andra ord spurta med min omläsning av denna bok som faktiskt känns riktigt fräsch trots nästan 60 år på nacken.

Boken handlar om Holden Caulfield som är sexton år och just har blivit relegerad från den fina skolan Pencey Prep. Han sitter och väntar på att föräldrarna ska komma och hämta honom om några dagar. Men plötsligt står han bara inte ut med att vänta. Han beger sig själv iväg in till New York för att för några dagar pröva livet som vuxen. Det blir nattklubbar, en träff med en prostituerad, lite slagsmål och möten med andra vilsna personer innan han fångas upp av sin familj.
Hela tiden är han deprimerad, men trots det skrattar jag högt åt den absurda humorn. Hans resonemang om var ankorna i Central Park tar vägen under vintern, och alla underliga svar han får på denna viktiga fråga, är ett exempel på det.


Min andra fräscha klassiker är Bonjour Tristess av Françoise Sagan, utgiven 1954. Författaren skrev denna bok när hon endast var nitton år och den skapade genast rubriker. Många menade att den kallt beräknande Cécile i boken var Sagan själv. Den var också alltför frispråkig för dåtidens recensenter.

Sjuttonåriga Cécile och hennes far bor en sommar i ett hus på Rivieran. Solen gassar och hennes playboy till pappa växlar mellan älskarinnorna. Cécile blir störd av detta och iscensätter en intrig som får förödande konsekvenser.
Denna bok har en melankoli, precis som Räddaren in nöden, som jag bara älskar. Språket är underbart poetiskt och bara böljar fram på sidorna. Du har väl förresten sett att Dramaten har en Françoise Sagan-festival i mars?!

Jag hoppas att nya generationer hela tiden hittar fram till dessa fantastiskt moderna klassiker. De ska inte stå i källaren och damma!

Inga kommentarer: