onsdag 3 mars 2010

Miyazakimaraton

Har just varit mangaworkshop här på bibblan med massa ungdomar 10-18 år ledda av Esbjörn Jorsäter. Resultaten kommer att ställas ut på biblioteket så snart det går, håll utkik!

Egentligen helt orelaterat men ändå rätt passande har jag ägnat mig åt Hayao Miyazakimaraton nu på sistone. Hayao Miyazaki är en japansk filmskapare inom animegenren. Började med Princess Mononoke, sedan blev det Spirited away (som jag visserligen sett förut men den är så fantastisk!), Kikis expressbud och Laputa - slottet i himlen.

Och så har jag lånat Nausicaä från vindarnas dal som jag ska se så fort jag hinner. För alla (utom Princess Mononoke tyvärr) finns ju här på bibblan! Precis som Porco rosso, Det levande slottet, Ponyo på klippan vid havet och Min granne Totoro.

Så nu kan alla ägna sig åt Miyazakinördande hemma. Filmerna finns antingen bland barn- eller ungdomsfilmer. Men alla vuxna borde också se dem.

Rekommenderar särskilt Spirited away (om någon missat den), Ponyo på klippan vid havet (väldigt söt), Min granne Totoro (som Ponyo) och Princess Mononoke (avancerad civilisationskritik, absolut ingen barnfilm).

Gemensamt för hans filmer är bland annat att de ofta har starka hjältinnor som ändå är komplexa och rädda som alla andra och att naturen spelar en stor roll. Även luften har en viktigt plats - nästan alltid flyger minst en karaktär. Och ofta är de alldeles fantastiska.

Laputa - slottet i himlen var däremot en besvikelse, alldeles för tokrolig och action snarare än tanke/inre utveckling. Plus att tjejen överraskande nog är meningslös. Som en dålig Disneyfilm var den.

Fast det kanske kan förklaras med att den var så tidig. Det är lite förvirrande för en svensk biopublik men de har kommit på bio lite slumpmässigt efter framgångarna med Spirited away. Kanske kan ett tips därför vara att ta dem i kronologisk ordning? Såhär är årtalen på de omnämnda filmerna:

Nausicaä från Vindarnas dal - 1984
Laputa - slottet i himlen - 1986
Min granne Totoro - 1988
Kikis expressbud - 1989
Porco Rosso - 1992
Princess Mononoke - 1997
Spirited away - 2001
Det levande slottet - 2004
Ponyo på klippan vid havet - 2008

1 kommentar:

moa sa...

Och nu är det så snart det går så kom till barn- och ungdomsavdelningen och titta på teckningar från mangaverkstaden!