onsdag 7 april 2010

Är du boken?

Det här med den alldeles privata boksamlingen som man har hemma är ett hett ämne för många bibliotekarier. Ska den sorteras som på bibblan eller enligt eget system? För sortering måste man ju ha och det där med färgsortering - nej, nej, nej säger jag (sorry Jenny). Och hur är det med den förhatliga gallringen?

Själv gallrar jag aldrig mina böcker, jag bara köper nya. Fler och fler och fler. Och fler bokhyllor. De enda jag kan minnas att jag har slängt var Hångla mer (som inte ALLS handlade om det jag trodde) och en sån där gratisbibel man fick i skolan. Men kanske borde man rensa lite mer. För ärligt talat säger ju vilka böcker man läser väldigt mycket om vem man är...

Några som fattat det är Elin och Siska som är bibliotekarier i Göteborg och skriver på den alldeles fantastiska bloggen http://elinochsiska.blogspot.com/. De har till och med gått så långt att de under mottot Du är vad du läser åker hem till folk och analyserar deras bokhyllor och kommer med lästips samt bestämmer vilka böcker som borde brännas hellre än att stå i bokhyllan. Mycket underhållande!

Kolla in psykoanalysen/folkbildningen här.

(Bild på en bokhylla som ser ut ungefär som min från (serien) Den maskerade proggarens pappa David Nessles blogg.)

Inga kommentarer: