torsdag 29 april 2010

Praoelev på bibblan!

Jag satt ju som Jenny skrev fast i Portugal sisådär en extra vecka pga den där vulkanen med det omöjliga namnet. Och när jag kom tillbaka hade det dykt upp en praoelev! Hon heter Mikaela, fyller 15 alldeles snart och har varit hos oss sedan i måndags. Så jag passade såklart på att fråga ut henne om vad hon gör här på bibblan och vad hon gillar.

Välkommen till biblioteket! Varför ville du praoa just här?

För att jag gillar böcker och att läsa så det var det självklara valet!

Och vad får du göra som praoelev?

Allt möjligt. Sätta upp böcker, registrera böcker, stämpla böcker, klippa boketiketter, leta trasiga böcker, sortera tidskrifter och vara med och välja ut böcker som ska skickas till förskolorna. Jag har också hjälpt till på en sagostund och en sexårsvisning och gjort en utställning med bra ungdomsböcker. Sedan så har jag tittat på hur andra arbetsuppgifter går till.

Oj! Och det här bara efter tre dagar som praoelev! Vad är roligast hittills?

Att stämpla och registrera böcker och att sätta upp böcker på ungdomsavdelningen (det är så trångt bland bilderböckerna).

Vad gör du på fritiden?

Spelar fotboll (sedan jag var sju), är med kompisar så mycket jag hinner, pluggar, lyssnar på musik.

Vad gör du när du är på ett bibliotek utan att jobba?

Antingen letar jag efter en bok jag har hört är bra eller så kollar jag mer allmänt efter böcker som verkar bra. Än så länge har jag inte lånat något annat än böcker.

Har du något tips till biblioteket, något som fattas eller borde vara annorlunda?

Mer plats för bilderböcker!

Hur är den perfekta boken?

Lite spänning och lite romantik.

Favorit…

…bok
Twilight-serien, tycker att andra och tredje boken är bäst. Tillhör varken Team Jacob eller Team Edward utan gillar båda. Tycker om Aro också, han är rolig! Gillar inte Bella så mycket däremot.

…film
Svårt men Edward Scissorhands är bra.

…tv-serie
Two and a half men.

…band/artistTokio Hotel, Kill Hannah (måste jag ju säga, var på deras konsert nyss), Bring Me the Horizon, System of a Down och Mindless Self Indulgence.

…tidskrift
Okej.

…tv-/datorspel
Spelar inte så mycket, isåfall Sims 2.

…fotbollslag
AIK. Brukar gå på en del matcher. Innan Iván Óbolo blev såld tyckte jag bäst om honom, men det gjorde väl alla. Nu är min favorit Dulee Johnson. Han är mittfältare som jag är ibland och en bra passningsspelare. Han passar hellre vidare till någon annan och låter dem få äran än att skjuta själv.

Vi tycker att det är jättekul att ha Mikaela här och hoppas att du kommer trivas hela tiden!

Som en extra bonus kan ni kolla in Mikaelas blogg.

(Och undertecknad uppskattar mycket att Mikaela är AIK:are och passar på att hoppas att det går bättre för AIK snart.)

Bilder på i tur och ordning askmolnet (duh), Dulee Johnson, andra Twilightboken och Tokio Hotel.

1 kommentar:

Linnea sa...

Vilken fin och rolig blogg hon hade!