tisdag 6 april 2010

Skylttema: Blue Monday

Ja, jag vet, det är ju faktiskt inte Monday utan Tuesday idag. Men visst räknas väl idag som mental måndag åtminstone, när det är första jobbvardagen efter den ystert kycklinggula påskledigheten? Åtminstone jag känner mig aningen för mycket som ett förlorat ägg i skallen, men lite god litteratur på det så blir det nog bättre.

Anyhow, apropå kycklinggult. Ni vet säkert att vi har en stor skyltvägg på biblioteket. Där samlar vi och visar upp böcker som knyts samman genom olika teman. Det kan vara teman som äventyrsböcker, historiska kvinnoöden, klassresenärer... ja ni fattar, allt möjligt. Men när jag skyltade idag fick jag en plötslig impuls att göra något lite bibliotekarietokigt, nämligen att skylta utifrån något så ovidkommande som böckernas färg.

Det blev... nej inte kycklinggult. Tvärtom kan man säga, det blev blått. Och väldigt tjusigt! Så tjusigt att jag fick så kallad SKYLTHYBRIS (välkänt fenomen i branschen) och nyss försökte tota ihop ett kvasipoetiskt resonemang om exakt varför ALLA bibliotek borde skylta med blå böcker oftare, som jag sen tänkt skicka som debattinlägg till Svenska Dagbladet. Jag vimsade ihop något i stil med att blått ju är en av de mest nyansrika färgerna, tillåtande på något vis... en färg som å ena sidan är frihet, himmel och snabba andetag... å andra sidan sval tillbakadragenhet och fjäderlätt melankoli...

Okej, ungefär där blev jag kaffesugen så jag tror vi sparar det blå manifestet till en annan gång. I själva verket är sanningen nog att jag är så sataniskt trött på påskgult. Plus att jag råkade höra New Orders Blue Monday på radion i morse, och taktstampade lite för mycket med foten på tunnelbanan hit.

Inga kommentarer: