torsdag 15 april 2010

Vi virvlar bort

Min farmor dog i lördags. Hon blev åttiofem år och levde ett långt och rikt liv tillsammans med min farfar i ett vackert, rödmålat hus i Dalarna.

Det här inlägget ska inte handla om henne. Men det fick mig att, bland många saker, tänka på hur mycket som skrivits om döden ur alla dess tänkbara aspekter. Texter som kan vara till tröst för den anhörige, böcker om sorg och att sörja, böcker om att åldras, böcker om att leva med svåra sjukdomar. Jag hoppas ni som läser vet hur mycket som finns att låna hos oss! Vet du någon som har det svårt i sin sorg, be dem gå hit så hjälper vi till med att ta fram en sån bok.

Sen är det ju det rent praktiska som alltid ska till när någon går bort. Dödsannonsen till exempel. Begravningsbyråerna brukar ha ett litet antal dikter som de föreslår till dödsannonser. Men många vill nog ha andra alternativ. En diktdatabas som är mycket bra, och som jag känner lite extra för eftersom jag själv var med och byggde upp den, är dikter.biblioteket.se. Där kan du ämnessöka på såväl "döden" som "begravning" och få många fler förslag på fantastiska dikter som skrivits om livets ofrånkomliga slut. Du når den hemifrån men om du vill ha sökhjälp kan du vända dig till oss på biblioteket.

Jag funderar på om jag ska läsa något på farmors begravning. Jag sökte i diktdatabasen och hittade några jag tyckte extra mycket om.

Stilla dag. Stilla som fjärils behag.
Suset i skogen. Spinnande solens ljus.
Sammet är jorden. Stilla som fjärilen jag.
/Bo Setterlind

Det sker. Vi låter det ske.
Löven gulnar och lossnar.
Det är så.
De virvlar bort.
Vi virvlar bort.
Det är så.
/Werner Aspenström

Med alla tankar gick jag ut ur världen:
där var du, min tysta, du min öppna, och
- du mottar oss.
/Paul Celan

3 kommentarer:

lena kjersen edman sa...

Just idag är det 100 år sedan författaren Gunnel Beckman föddes.
Författaren till - bland mycket annat -TILLTRÄDE TILL FESTEN.
Hoppas att ni på biblioteket hyllar Gunnel Beckman med en bokutställning!

Läs då gärna också Karl Vennbergs dikt "Requiem". Den vackraste dikt som jag vet om döden.
Den dikten är en av de många metatexterna i Gunnel Beckmans allra bästa roman.

"Tillträde till festen" -
en av 1900-taleta viktigaste ungdomsböcker (översatt till många språk).
Med ett slut som gör läsaren lycklig i många många år.

lena kjersén edman

lena kjersen edman sa...

"döden är bara överlöparen / som visar oss vägen / en desertör / som ger oss lösenordet // döden är bara törnsnåret / kring genomlysta blommor / det mörka smycket som ger oss tillträde till festen"

Amelie sa...

Den sista kvällen av Hjalmar Gullberg är väldigt vacker, den hade vi i min mormors dödsannons:

Snart blir där ute löven glesa,
pendylen slår - vi räknar slagen.
Det är för att du snart ska resa
vi gått förstämda hela dagen.

Vi går till bords, men utan hunger,
och våra andetag blir korta.
Var gång en vind bak rutan sjunger
är det för att du snart är borta.

I fönstret ligger tidtabellen;
vem hjälper oss att glömma tiden?
Vem tröstar oss den sista kvällen
för att vår sommar är förliden?