onsdag 2 juni 2010

Mumintrollet


Mumintrollet fyller pensionär i år. 1945 kom den första boken ut, med titeln Småtrollen och den stora översvämningen. Sedan dess har det kommit många böcker om Mumintrollet och hans vänner.

Trollkarlens hatt var min absoluta favorit när jag var liten. Mumindalens invånare hittar en stor trollkarlshatt som kan förvandla allt till sin raka motsats. Det bästa var äggskalen för de blev tussiga moln som man kunde flyga med! De gick till och med att styra. Hemskare blir det när Mumintrollet gömmer sig i hatten och kommer ut som någon helt annan - alla betraktar honom med fientlighet och ingen tror på att det verkligen är han. Ingen utom hans mamma.

Nu har jag lite svårare att bestämma vilken jag tycker bäst om men kanske är Pappan och havet den jag läst flest gånger. För de blir bara bättre om man läser om dem, det är så mycket filosofi inbakat. Och då kan man dessutom se hur ens identifikation förändras med tiden, och hur man ser spår av ens vänner i de olika karaktärerna. Lite kan man lära känna sig själv genom böckerna.

Så låna och läs! Just nu har vi en Muminutställning på barnavdelningen. Det här är en typ av böcker som barn ofta inte hittar till själva. Men alla behöver en vän som Mumintrollet! Och Lilla My och Hemulen och Snusmumriken och...

Inga kommentarer: