torsdag 22 juli 2010

Fem favoriter

Om man känner för något annat mitt i sommaren än sockervaddskladdig chick lit eller sommarmord så kommer här fem tips på fantastiska ungdomsböcker om liv, ensamhet, död, filosofi och lite annat spretigt.

Inger Edelfeldt – Juliane och jag
Kim har tråkigt i sin klass och känner sig inte lik de andra i klassen som bara pratar om killar. Den nya tjejen Juliane är däremot annorlunda. En bok som drar åt det magiska hållet. Dramatiserad under namnet Nattens barn.

Jostein Gaarder – Spelkortsmysteriet
Hans Thomas är på resa med sin pappa och möter en mystisk dvärg som verkar vilja berätta något för honom. Magisk bok av författaren till Sofies värld.

Maria Gripe – Agnes Cecilia. En sällsam historia
Nora hör steg i lägenheten. Någon från en annan tid verkar söka kontakt. Övernaturlig i vardagen men inte bara magi utan också vänskap och ensamhet.

Per Nilsson – Korpens sång
David reser runt med sin familj men tänker hela tiden på Linus som tog livet av sig. Varför gjorde han det egentligen? Och vem är Ravenius och vad vill han? Vad är en människa och hur mycket bör man offra för världen?

Per Nilsson – Ett annat sätt att vara ung
Om Hannah som funderar väldigt mycket över livet och vad som är viktigt. Och om Eldin, Andreas, Milena och den mystiske Per Nosslin.

Lite böcker ni kan läsa när jag är på semester!

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag håller med, Agnes Cecilia är jättebra. Älskade den när jag var yngre :)