måndag 13 september 2010

Bokhandel eller bibliotek?

New York Times skrev för ett par veckor sedan om att bokhandelsjätten Barnes & Noble tvingas lägga ner en av sina butiker på Manhattan, trots fortsatt höga besökssiffror. Anledningen är att besökarna inte längre köper böcker. Istället läser de tidskrifter, fikar eller tittar på de böcker som de sedan går hem och beställer på nätet. Böcker och kaffe

Jag känner mig lite träffad. När jag är i USA besöker jag alltid caféet hos någon av de stora bokhandlarna. Att sitta ner en stund med en god kopp kaffe, passa på att koppla upp mig mot ett gratis wifi och kanske bläddra lite i en bok eller en tidskrift som ser intressant ut – det är ju en fantastisk möjlighet. Att dessutom få göra det i den stämningsfulla atmosfär som en boksamling utgör, gör att jag myser lite extra. Ibland går jag därifrån med en nyinköpt bok, men oftast inte. Men nya idéer om vad jag ska läsa så fort jag får tid tar jag alltid med mig.

Egentligen skulle jag ju lika gärna kunna gå till biblioteket. Där kan jag läsa tidningar och tidskrifter, använda fritt wifi och ta med mig böcker hem helt gratis. Så varför får jag mer inspiration till läsning i en bokhandel? Svaret är enkelt: förpackningen. Bokhandlare vet hur man förpackar sin verksamhet till en attraktiv vara. Mysiga ombonade lokaler med sköna färger och skyltning och reklam i alla dess former. Och så har de godare kaffe. Som man gärna får dricka bland böckerna.

Det har diskuterats otaliga gånger – är det en smart marknadsanpassning eller är det att överge bibliotekets kärnverksamhet att låta biblioteken inspireras av de populära bokhandlarna? Eftersom bokhandlarna uppenbarligen lockar besökare som är intresserade av samma saker som biblioteken erbjuder, varför skulle man inte kunna prova det?

Så hej alla ni som är ledsna för att bokhandlarna stänger – ni är välkomna till biblioteket! Vi lovar att bli bättre på att visa vad vi har.

P.S. Hur tycker du att biblioteket kan bli bättre? Alla som lämnar en kommentar med sina åsikter får en värdecheck på en kopp mindre gott kaffe på Lidingö stadsbibliotek.

Inga kommentarer: