fredag 8 oktober 2010

Att vänta på vinnaren

Jahapp. Tänk att det kan vara så spännande minuterna innan, i väntan framför webbteven, halva personalstyrkan samt en endaste tapper låntagare. Peter Englund harklar sig och läser innantill:

”…för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag”.

Mario Vargas Llosa alltså. Jag kan inte invända särskilt emot detta eftersom jag inte har läst något av författaren (eller, den där Bockfesten, köpte jag inte den på en bokrea någon gång?) men det blir något av en antiklimax, som så många gånger förut. Vad gött det hade varit med något alldeles förvånande men ändå bekant, någon som förtjänar det där utropet ”Äntligen!”

Efter en lätt besvikelse riktar jag så min vilja att spänt vänta och spekulera mot ett annat litteraturpris, nämligen tidningen Vi:s. Här har vi dessutom flera andra möjligheter: eftersom de nominerade presenterades i senaste numret av tidskriften, som du självklart hittar hos oss, kan man läsa in sig och välja en egen favorit att heja på. Det är ju bara svenska författare med aktuella böcker så här behöver man inte rota runt på antikvariat eller läsa en språkkurs i rumänska för att ta del av litteraturen. De unga tre som slåss om 50 000 kr (ok, i jämförelse med Nobelprisets 10 miljoner känns det kanske lite futtigt) är:

Ola Nilsson, vars nya roman Hundarna enligt tidningen är ”en mörk berättelse om ett antal framtidslösa och hårt supande tonåringar i glesbygd.”

Sara Stridsberg, som i Darling River har skrivit ”grymma berättelser om övergivenhet och förnedring…”

Ok, börjar det kännas lite deppigt och dystert? För er som, till skillnad från mig, har svårt för så svarta historier kanske den tredje nominerade kan vara något att sätta tänderna, eller läsglasögonen i.

Peter Törnqvist roman Kioskvridning 140 grader innehåller tydligen både hejdlöshet och humor och han beskriver den själv som ”frodig och underhållande”. Kanske kan vara något? Jag såg den på ett skyltställ på skönavdelningen, så skynda nu hit och bedöm själva!


Sara Stridsberg är en av mina absoluta favoriter, så jag håller tummarna för henne. Darling River är, enligt mig, hennes bästa bok hittills och varvar berättelser om flera olika flickor eller kvinnor. De befinner sig i världar som är både overkliga och otäckt, fysiskt påträngande. Läs gärna Nabokovs Lolita innan ni ger er på Darling River, det är nämligen den, eller snarare karaktären Lolita Haze som Stridsberg spinner vidare på. På ett väldigt begåvat sätt.

Vinnaren av detta litteraturpris avslöjas i nästa nummer av Vi, spännande, spännande…

Inga kommentarer: