fredag 22 oktober 2010

Gilla läget!


Jag blev väldigt förtjust häromdagen när jag öppnade reservationsvagnens lucka och fiskade upp ett exemplar av den nya boken Gilla läget – hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. I den gör författaren Barbara Ehrenreich upp med den positivitetskult som fått starkt fäste de senaste åren. Jag har tyvärr inte hunnit läsa boken eftersom det är kö på den, så det återstår att se hur pass övertygande hon är.

Jag tycker i alla fall att det är skönt med en motvikt till all personlig utvecklings-litteratur som menar att positivt tänkande kan förändra allt från fysiska sjukdomar till ekonomiska svårigheter. Problemet, anser både jag och Ehrenreich, är att man bortser från alla yttre faktorer och ger individen ansvar (eller skuld) för saker som kanske står utanför ens egen makt. Många av dessa böcker mixar rena självklarheter med gamla visheter och toppar med lite nyandlighet. Är inte det lite för enkelt och okritiskt?

Eller så är det jag som är för negativ och behöver läsa fler böcker från hylla Dok. Där kan du som gillar och tror på tankens makt låna böcker som Hemligheten av Rhonda Byrne eller kanske Se möjligheterna! av Bosse Angelöw.

Är du sugen på att läsa Gilla läget kan du reservera boken här.

Inga kommentarer: