fredag 19 november 2010

Den stora frågan om namn

Det är ganska vanligt att folk kommer in och frågar efter namnböcker, de vill ha inspiration till att namnge sitt kommande eller nyfödda barn. De allra flesta av våra böcker inom det ämnet är tyvärr rätt tråkiga (tycker en namnnörd som jag) och listar i princip namnen i almanackan samt ger exempel på några få udda namn. Flera gånger har jag varit med om att låntagaren reagerar på hur svenskt och traditionellt inriktade böckerna är.

Ett par böcker är lite roligare och fokuserar mer på namnforskning än på att lista de hundra populäraste namnen just nu. En av dessa är Colette van Luiks bok från förra året, Stora boken om namn, där hon diskuterar trender, intervjuar föräldrar om varför de valt just de namnen till sina barn samt ger vanliga och ovanliga förslag.



Ett tips om man är ute efter mer internationella eller ovanliga namn är att kolla in den roliga sidan http://www.behindthename.com/ där de har sanslöst många kategorier att leta namn i. Vad sägs om Finnish Mythology, Medieval, Astronomy eller Anagram names? De har även en ”Random renamer” som gav mig det eminenta namnet Lucila Gathbiyya, inte illa.

En liten varning bara till alla som vill döpa sitt barn till något unikt, Bob Geldofs dotter Peaches Honeyblossom Michelle Charlotte Angel Vanessa Geldof har gått ut i tidningar och sagt att hon hatar sitt namn, "mitt knasiga namn har förföljt mig hela livet". Det kanske man inte önskar sin unge.

3 kommentarer:

Anneli sa...

Mitt Random blev Ume Amalia. Inte långt från mitt riktiga ändå. Anagramnamnet är Lianne eller Linnéa. Fint

moa sa...

I namngeneratorn kunde man ju välja kategori också, precis som på vanliga namnletningen. Jag tog både för- och mellannamn och blev Junia No'ah när jag valde min favoritkategori bibliska namn. Man kan undra varför mitt svenska namn inte blir så likt mitt eget hyfsat svenska utan istället Hulda Marit, som iofs var rätt fint. Mycket finare än om man inte valde något: Melina Placide. Inte snyggt! (Jag älskar namn)

Hedda sa...

Men hallå vad ni fick fina namn. Jag testade precis att välja kategori Goth och resultatet blev BalefulPentacle CharnelCrypt.