måndag 8 november 2010

Skräckfilm

Kanske lite sent med tanke på att Halloween har passerat men dessa filmer kan ses hela året och ända vara lika fasansfyllda. Många skräckisar är i mitt tycke bra men har inte det där lilla extra som gör att man verkligen ryser av obehag, eller vällust om du så vill. Många andra har jag heller inte sett och skulle gärna vilja ha tips på dem som har det där lilla extra. Här följer min lista på några av dem filmer som får mig att rysa.

The Others 2001
Regi, Alejandro Amenábar
Amerikansk-spansk-fransk nervpirrare.





Silent Hill 2002
Regi, Christophe Gans
Filmatisering av Konamis tv-spelserie med samma namn.





The Ring 1998
Regi, Hideo Nakata
Japansk skräck.





Dark Water 2002
Regi Hideo Nakata
Japansk totalskräck.






The Shining 1980
Regi, Stanley Kubrick
Klassiker.






The Grudge 2004
Regi, Takashi Shimizu
Japansk remake med amerikanska skådespelare.






Resident Evil 2002
Regi Paul W.S. Anderson & Chris "Flimsy" Howes
Filmatisering av dataspelet Resident Evil



En film, eller faktiskt båda, som jag inte sett är Paranormal activity men som är nästa på listan av underbart nervkittlande skräckisar.

Inga kommentarer: