fredag 28 januari 2011

Sju snabba med Sigrid Combüchen

När Sigrid Combüchen var på biblioteket för att prata om sin Augustprisbelönade roman Spill passade Biblioteksbella på att intervjua henne!


Sigrid Combüchen på Lidingö stadsbibliotek


Hur kändes det att vinna Augustpriset?

Förvånansvärt chockerande. Jag har liksom aldrig sett mig som en publikförfattare. Och jag har försökt tidigare, men det har inte gått, så då har jag tänkt - why try! Jag förstod att jag skulle vinna lite innan, men när det väl förkunnades blev jag ändå överraskad. Det är en blandad känsla - man byter liksom identitet.

Vem är det som är här i dag då - den gamla eller nya Sigrid?

Den gamla, haha, efter tre dagar på turné.

När och hur skriver du?

Jag har ingen känsla för när jag skriver, men jag blir ofta nerkallad till sjön, så det måste vara på sommaren på landet.

Förut hade jag alltid pladder från radion på i bakgrunden. Men nu står jag ut med tystnaden. Tango från 30-talet funkar dock som bensin för tankarna. Melodiös musik som inspirerar.

Vad inspirerar dig mer?

Det är mer en idé som dyker upp och som jag provar. Man trevar sig fram, inbillar sig att man kommit på något nytt och har en ambition att göra något annorlunda denna gång. Men så visar det sig ofta att det ändå inte blev så annorlunda, haha.

Vad har du på gång framöver?

Just nu håller jag på med en biografi om Ida Bäckman, som tyvärr är mest känd som stalker av Selma Lagerlöf och Gustaf Fröding. Men det finns många andra saker som är intressanta med henne. Hon var till exempel väldigt företagsam och reste runt mycket i världen. Så i april ska jag resa i hennes fotspår i Argentina.

Vilket är ditt starkaste biblioteksminne?

Det är nog första skolbiblioteksbesöken i Sundsvall då jag var 7-8 år. Då jag upptäckte att det fanns bibliotek - och att man kunde låna hem böcker därifrån! Sedan gillar jag exempelvis Kungliga biblioteket i Stockholm - speciellt handskriftsavdelningen - där är det tyst, och folks säger "shhh". Och så hör man knattret från alla laptops.

Vad finns i garderoben?

I garderoben? Min? Inga skelett som jag plockar fram i alla fall!


PS. Kolla förresten in Sigrids boktips på fem bra damromaner här eller på bibblan!

Inga kommentarer: