torsdag 10 februari 2011

Behind enemy lines in search for true love


Ni kanske läste i måndags om vår egen bibliotekskramarkampanj som vi drar igång nästa vecka: Jag älskar mitt bibliotek! Kärlek ska ju som bekant hålla "for better or worse", så idag söker vi efter de starkaste bevisen bland de svagaste länkarna. Tycke och smak är ju högst individuella men för en pacifist och humanist som undertecknad är bibliotekets pest respektive kolera behändigt ihoptryckta i en och samma hylla under signumen S (Militär/krigsväsen) och T (Matematik).
Trots den initiala skepsisen visar sig de båda signumen hysa litteratur som intresserar även den tvivlande. På hylla S hittar jag exempelvis Militära misstag, av Saul David, en bok om inkompetenta befälhavare och klantiga politiker. T-hyllan bjuder på Liten ordbok i matematik av Olle Vejde. Äntligen kan jag få reda på vad konjugatregeln är bra för eller vad en periferivinkel är!
Det är alltså inte bara så att biblioteket har något för alla, utan att till och med varje avdelning har något för alla!
Vad annat kan man säga än: Jag älskar mitt bibliotek!

1 kommentar:

moa sa...

Utmaning: Hitta en bok jag gillar på hylla Dog!