torsdag 3 februari 2011

Hög på text och blanka omslag

Det skriver bloggerskan Underbaraclara att hon är efter ett biblioteksbesök. "När jag kommer in på ett bibliotek får jag ökad puls av tanken på alla böcker". Och jag kan bara hålla med. Det är livsfarligt att jobba på bibliotek! Man får ett habegär som aldrig går att stilla. Jag vill liksom ta med alla böcker hem. Och pulsen ökar då jag ser en nyinkommen bok som jag glömt bort att jag vill läsa. Jag liksom smygrusar fram till hyllan och tar den girigt i mina händer - my prescioussss - och gömmer den sedan i famnen så att ingen ska uppmärksamma mitt senaste fynd och skyndar mig snubblande iväg till utlåningen så att ingen hinner stoppa mig på vägen.

Norrlands svårmod av Therése Söderlind är min senaste pulshöjare. När jag såg den undslapp jag mig ett "oooh" och nappade förnöjt åt mig den i farten tillbaka till lånedisken. Ingen hann ifatt mig, så nu ligger den i väskan och väntar på att bli läst.

Så hög på text och blanka omslag? Absolut! Varje dag. Det är liksom det bästa med att jobba på bibliotek. Alla fina, nya böcker, blanka omslag. Och böcker känns också som ett rätt harmlöst sätt att nå högre höjder. So kids - don't do drugs, just read books!

Inga kommentarer: