onsdag 16 mars 2011

Jag har ju redan publicerat två boktips som Lovisa, vår praoelev sedan en och en halv vecka har skrivit. Men vem är hon egentligen? Här kommer en intervju med Lovisa om hennes tid här på bibblan och lite annat.

Välkommen till biblioteket! Varför ville du praoa just här?

För att jag gillar att läsa böcker, provade först med Akademibokhandeln men de tog inte emot praoelever.

Vad har du fått göra hittills?

Jag har ställt upp böcker i hyllan, stämplat och registrerat nya böcker, hjälpt till på babyträffar (inklusive att sjunga sånger) och varit med på sagostund, där jag också fick lyssna på sagorna…
Jag har också åkt med ut och lämnat böcker till Boken kommer-låntagare, varit med på bokprat för en trea, skrivit egna boktips, plastat in böcker, gjort en affisch till 8 marsutställning och varit med på sociala avdelningen. Säkert mer också…

Vad av allt det här har varit roligast?

Babyträffarna och att stämpla och registrera böcker. Babyträffarna var roliga för att det var massor av bebisar och kul med rim och ramsor. Stämpla är alltid kul… Kul med nya böcker.

Vad gör du på fritiden?

Spelar handboll, är med kompisar, pluggar. Kollar på handboll också och då håller jag på Hammarby.

Varför Hammarby?

De är bäst på handboll, varken Djurgården eller AIK är speciellt bra.

Vad gör du när du är på ett bibliotek utan att jobba?

Letar efter böcker som antingen kompisar har rekommenderat eller om jag har sett dem själv i någon tidning eller så. Språkböcker är alltid kul att kolla på, alltså böcker på engelska och spanska.

Vad är det som får dig att välja en viss bok?

Framsidan är det första jag kollar på, sedan baksidestexten. Ser boken jättetråkig ut på framsidan läser jag inte baksidan, ser den jättebra ut läser jag hela. Ansikten och människor överhuvudtaget är bra på framsidor. Ibland är baksidestexten mer spännande än boken var egentligen, som t ex Hungerspelen. Böcker man har hört mycket om måste man ju kolla på om de är så bra som alla säger.

Skyltningstips till biblioteket eftersom framsidor är så viktiga?

Svårt för det tar ju mer plats att ställa boken med framsidan synlig men det är bra med skyltning ovanför hyllorna. På Unga vuxna (se bild ->) är det skyltning både utanför och innanför, det skulle vara bra med mera sånt!

Hur är den perfekta boken?

Spännande såklart, och gärna fantasy. Bra framsida måste den ha!

Favorit…

…bok
I taket lyser stjärnorna (av Johanna Thydell) och första Twilightboken (Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer)

…film
Harry Potter (alla), Sagan om ringen-filmerna (alla där med), Narnia (Prins Caspian och skeppet Gryningen var bäst i serien)

…tv-serie
Vänner, One tree hill och O.C.

…band/artist
Ganska många men The Fray, Fall out boy, Gavin DeGraw, Kelly Clarkson, Veronica Maggio.

…tv-/datorspel
Har inte tid att spela så mycket fast Sims är ju alltid kul. Och så Guitar Hero, det är kul!

Jag tänkte ta bort fotbollslagsfrågan men eftersom Lovisa kollar på fotboll också så:

…fotbollslag
Barcelona i spanska ligan och sedan Manchester United i engelska, och sedan i Allsvenskan så är det Hels… nej Göteborg och Helsingborg. Jag gillar inte Djurgården och AIK. Om jag ska välja ett svenskt lag även utanför allsvenskan så väljer jag Hammarby.

Kul att du är här Lovisa! Och för den som liksom jag som intervjuar inte känner till alla band Lovisa nämner så är alla typ pop/rock. De som är länkade finns på biblioteket och vi tar resten som inköpsförslag!

Och nu får ni skynda er till biblioteket för just nu har Lovisa gjort en utställning i Unga vuxnahörnan med de böcker hon tycker har bäst framsidor!

Inga kommentarer: