tisdag 15 mars 2011

Nytt boktips från Lovisa


I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell.

Boken handlar om en tjej som heter Jenna. Jenna är ungefär 14-15 år och är en helt vanlig tjej i 9:an. Hennes mamma har cancer och hon kan inte göra så mycket åt det. En dag i skolan ska klassen skriva dikter. Jenna skriver om hennes mamma, hon skriver ”… Mamma om du dör tar jag självmord, nej förresten det heter inte ta självmord det heter begå självmord och ta livet av sig. Mamma om du dör tar jag livet av mig…”. Den dikten har Jenna satt upp i taket bakom en av stjärnorna som finns där. Hon tittar på den varje kväll när hon går och lägger sig. Det händer flera saker med hennes mamma och de får åka iväg till sjukhuset flera gånger. De kämpar för att mamma ska kunna leva vidare men det går upp och ner för dem och de har det hårt.

Jag tycker att den här boken är väldigt bra och mycket rörande. Jag tycker att framsidan av boken passade bra till titeln och handlingen var jättebra. Den är ibland ganska spännande också, vilket gör den ännu bättre. Boken får 5/5 från mig för att den är som den är, spännande rörande och har bra handling. Det är nästan den bästa boken jag har läst.

Av Lovisa, praoelev på biblioteket våren 2011

Inga kommentarer: