torsdag 17 mars 2011

Världens finaste språk?

Singalesiska Bild från sprogmuseet.dk

Ett av de finaste skriftspråk jag vet är Sri Lankas singalesiska. Singalesiska är inte det vanligaste språket i hyllorna på biblioteket. Därför var jag inte särskilt hoppful när jag en gång för några år sedan fick frågan om litteratur på singalesiska. Men uppgiften visade sig vara enkel - vi hade nämligen en enda bok, som dessutom fanns inne. Lyckligtvis var den snälla singalesiska damen i 65-årsåldern ytterst tacksam över den enda boken: Emil i Lönneberga.

Texten överst på vägvisaren är på singalesiska. Jätteläckert! Men med mina obefintliga konstnärstalanger är jag väldigt glad att jag inte behöver skriva de här snirkliga tecknen.

Ett annat fint och ganska ovanligt språk är tigrinja. På biblioteket har vi hela 7 titlar på tigrinja, och numera även en sagotant. Hon läser sagor på tigrinja vid fyra tillfällen under våren - nästa gång är nu på lördag kl. 11.30-12.00. Är du mellan 3 och åtta år är du varmt välkommen!









Inga kommentarer: