torsdag 4 augusti 2011

Yta vs innehåll

Det här med hur man väljer böcker och att det inte alltid är innehållet som styr konstaterades av ca 10-årig kille som ville ha en bra bok med trollkarlar eller sånt.

- Nä, den där boken vill jag inte läsa, den var inte fin, konstaterade han när jag försökte pracka på honom en fantasybok. Och fortsatte:
- Man vill ju läsa nåt som är fint. Den där boken till exempel, sa han och pekade på en bok som det skyltats med på fantasyhyllan. De som gjort den, har gjort så att man ska vilja läsa den eller hur?

Och jag kan bara hålla med. För visst påverkar en boks utseende vad vi väljer. Jag väljer hellre en snyggt formgiven bok än en som ser tråkig och har tråktöntigt omslag eller fulaste typsnittet. I de fall jag ska välja mellan två okända böcker vill säga. Eller mellan två utformningar av samma bok. Annars är det ju förstås mest innehållet som avgör.

I dag överfalls vi av snygga böcker. Hurra för det säger jag som är en formnörd! De står där som karamaller och sockersuget bara drabbar en. Jag. Måste. Ha. Den. Boken. Speciellt snygga tycker jag engelska storpocketar är. De är ofta så där pastelligt karamelligt fina. Som Sara Winmans When god was a rabbit. Som för övrigt är en helt fantastisk bok!




Ett annat exempel på snygg formgivning är Norstedts retrosnygga klassikerserie. Sjukt sugen på att köpa allt som ges ut där. Speciellt när man öppnar upp boken och ser det här:



Samma gäller Penguins klassiska omslag. Snygga i sin enkelhet. Har länge tänkt att Penguin ska bli min nästa boksamlarobsession.

Hur väljer du bok? Är det yta eller innehåll som styr?

2 kommentarer:

Anna - Boktycke sa...

Omslaget styr ju helt klart om jag bara ska köpa/plocka upp random böcker. Men tips från kompisar/bokbloggar går före utseende. Men visst kan jag köpa en bok bara för att den har ett snyggt omslag ^^

Petra sa...

Håller med! Tips går så klart först. Men därefter kommer ytan för att locka mig att ta ner en bok från hyllan.

För bara ett tiotal år sedan hade vi inte samma utbud av snygg layout och typografi på böckerna, tycker jag. Om man inte tittar längre tillbaka i tiden förstås. Men med dagens snabba utgivningstakt och överflöd, så är det - förutom med innehållet - kanske utseendet som man kan locka till sig en potentiell läsare. Undra hur valen kommer att te sig om säg tjugo år?