onsdag 15 juni 2011

Gammal pop rostar inte

Jag tror att jag delar ett kollektivt minne med mina generationskamrater, nämligen den kära hågkomsten av att lyssna på musik på biblioteket. I hörlurar, förstås, gärna i någon lagom mjuk och snusdoftande sittmöbel. Jag vågar slå vad om hela min samling av utrangerade biblioteksböcker att vi är ett betydande samhällssegment som fördrivit en del av vår ungdom med att solo-dj:a vinyl från läsesalongens röda fuskläderfotöljer.

Lidingö stadsbibliotek har naturligtvis en dylik anläggning den uppväxande generationens fromma. Jag har, följdriktigt, laddat maskinen med odödlig pop från 90-talets allra finaste.


1. Smiths - The queen is dead

Ingen biblioteksblog är fullständig utan en Morrissey-referens, tycks det. Här har vi i alla fall roten till all svårmodig populärmusikalisk poesi som komma skulle.






2. Foo fighters - Greatest hits






Vid det här laget måste jag slänga in en skiva som har någon som helst aktualitet i ett försök att vidmakthålla din, läsarens, uppmärksamhet. Bandet är tredubbelt aktuella, med turné, ny skiva samt dokumentär. Läs mer på kulturbloggen.







3. Pulp - hits

Mest ihågkomna för sin ultrahit Common People var Pulp, i alla fall bland mina gelikar, en vattendelare. Hata eller älska. Klassisk britpop.












4. Bob hund -Folkmusik för folk som inte kan bete som folk

Jag vet - den här skivan är från 2009 och borde därför falla utanför 90-talspoptemat. Men Bob hund existerar endast i en bubbla med 90-tal omkring sig. Det är det som gör dem magiska.










5. Tracy Chapman - Tracy Chapman

Det är här folkbildningstanken kommer in. Denna fenomenala artist är sorgligt förbigången i dessa, de yttersta av dagar. Den här samlingen ger en bra sammanfattning av hennes artistskap med tonvikt på den tidiga (bästa) perioden.

Inga kommentarer: