fredag 22 juli 2011

Inför Pride 2011

Då var det dags för Pridefestivalen 2011 http://www.stockholmpride.org/2011/, den 1:a augusti är det invigning. Jag förbereder mig genom att läsa böcker och se filmer som handlar om kärlek över alla gränser.


En fantastisk bok som jag inte kunde släppa ifrån mig och sträckläste är Håkan Lindquists Regn och åska från 2011. En underbar historia om två tonårspojkar (Rein och Oskar) och deras starka kärlek till varandra. Trots ett hav mellan dem och folks fördomar kan de inte sluta tänka på varandra efter att de skiljs åt. Oskar är på semester med sin mamma i Tallinn och träffar Rein som han faller handlöst för. De träffas under några intensiva dagar och det var länge sen jag läste en bok med sådana sensuella beskrivningar som den här. Kärleken beskrivs som något fantastiskt samtidigt som det är smärtsamt att släppa taget och våga lämna ut sig själv (både fysiskt och psykiskt) åt en annan människa som Oskar och Rein gör. Och trots att vi lever på 2000-talet accepteras inte deras kärlek av alla runtomkring dem. En bok som berörde mig starkt! Läs den.


Ett plus är att boken ges ut av förlaget Charlie som har queer, hbt och genus i fokus. Nästan allt de ger ut är intressant.

Inga kommentarer: