måndag 24 oktober 2011

Hejdlöst, hämningslöst, konsekvenslöst

Jag tillhör inte dem som tror att det går att läsa för många böcker. Jag må dela mitt läsintresse med Flauberts antihjältinna Emma Bovary, men jag betvivlar att det kommer att leda till varken kopulerande i hästdroskor, överkonsumtion av klänningar (jo, det skulle vara det i sådana fall) eller ond, bråd död (här vill jag ta tillfället i akt och komma med ett litet filmtips: ni som inte kan få nog av monster men redan har sett Alien-filmerna fler gånger än vad som är socialt acceptabelt, bör omedelbart se Claude Chabrols film Madame Bovary från 1991. (Isabelle Huppert med arsenikfradga runt munnen är långt mer skrämmande än de flesta dreglande monster jag har mött i mina dar, och det är några stycken).

En av de stora fördelarna med att jobba på bibliotek är böckerna, vilket kanske inte kommer som någon överraskning. Ändå händer det att jag blir lite lätt chockad när jag tittar mig omkring och inser att det verkligen är böcker överallt. Biblioteken erbjuder en möjlighet till överdådigt, dekadent frosseri, som aldrig upphör att förvåna mig. Glädjen i att strosa runt bland hyllorna och fylla famnen med bok efter bok är oslagbar. Det händer att jag får lite andnöd – nej, men nu har jag ändå lånat alldeles för många böcker, jag måste ju hinna läsa dem också! Lite som när man flippar vid fruktdisken och köper kilovis med nektariner och vindruvor mitt under rötmånaden. Den skamsna rösten i huvudet som säger: lugna ner dig, du kommer inte att hinna äta upp allt, det kommer att bli dåligt och du kommer att få slänga hälften! Tänk på bananflugorna! Men sedan inser jag att böcker inte blir dåliga om jag inte läser dem direkt. Det värsta som kan hända är att jag får lämna tillbaka dem olästa. Det är tillåtet att frossa ohämmat, att spontanlåna helt okända böcker, att låna Odysseus för tredje gången utan att orka läsa mer än några sidor (en fråga för en uppsluppen tipsrunda: vilken slags inälvor föredrog egentligen Leopold Bloom?). Ingen kommer att straffa dig, ingen kommer att döma dig. Så välkommen till biblioteket för att hänge dig åt ren, konsekvenslös njutning!



Pelle Strindlund: Jordens herrar
En oumbärlig bok som öppnar våra ögon för likheterna mellan hur vi betraktar djur i dagens samhälle, och hur slavar en gång betraktades.




Ann Heberlein: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
En djupt personlig berättelse om hur det är att leva med bipolaritet. Extra aktuell då Heberlein precis har utkommit med Ett gott liv, där hon bland annat ifrågasätter sin förläggares agerande vid tillkomsten av Jag vill inte dö...




Gustave Flaubert: Madame Bovary
En klassiker som gjorde stor skandal när den publicerades 1857. Boken skildrar den alltmer frustrerade och desperata Emma Bovary, som inte kan förlika sig med faktumet att hennes liv saknar kärleksromanernas storslagenhet.

/Gästbloggare Agnes

1 kommentar:

Ylva sa...

Haha, jag älskar liknelsen med fruktdisken!