fredag 28 oktober 2011

Miljön

Usch vilken deprimerande föreläsning vi hade igår. Den var i och för sig bra och fick mig att tänka till hur vi behandlar Moder Jord och framförallt vilket ansvar vi har för kommande generationer. Pär Holmgren (känd hårdrocksmeteorolog) var här på biblioteket igår och föreläste för oss anställda om miljön. Det var inga muntra fakta han kom med. Vi var många som kom ut från hörsalen på biblioteket tysta och fundersamma. Gör man, som privarperson, tillräckligt? Kanske inte alla gånger men jag försöker.



Men visst, jag har flugit för många gånger till Berlin i år, visst handlar jag billiga matvaror som transporterats hit från andra sidan jordklotet och visst överkonsumerar jag kläder.
Men ibland tycker jag att det läggs för stort ansvar för oss konsumenter men för lite på makthavarna. Vi har alla ett ansvar (oj, vad käck och politisk korrekt jag blev där).
Ni som är intresserade kom gärna in och låna Holmgrens böcker om klimatet. Han skriver på ett lättsamt sätt. Vi har även Oväder av Mark Lynas som han tipsade om.

Nåväl, nu till något positivt. Häromdan satte jag upp böcker nere på bibblan och upptäckte en fantastisk liten diktsamling Underjorden av Malte Persson. Ni som åker tunnelbana kommer att känna igen er. Jag blev helt uppslukad av denna underbara poet:

En man som somnat på väg hem från krogen
väcks först vid tunnelbanelinjens slut-
avstigen ovan jord ser han skyggt ut
mot bostadshusen och den glesa skogen

Eller detta:

Vad växer, mognar, under jordens yta?
Skall frön som såtts i djupa tankar gro
och gödda av den mullens hopp och tro
en gång ta form, för att i ljuset bryta
fram, upp, ut? Jag far, min tanke med,
genom en jättes kropp som blivit stel,
där tåg går, animerade av el,
likt maskar i en jord som brutits ned.





Läs den här diktsamlingen på tunnelbanan och du kommer att le. Lycklig.






Inga kommentarer: