fredag 21 oktober 2011

Sankta psyko


Johan Theorin håller ju sig för de mesta på Öland, men i hans senaste roman så har han förflyttat sig till ett litet samhälle på Västkusten. Hit kommer förskolläraren Jan Hauger för att söka jobb på förskolan Gläntan. Men Gläntan är ingen vanlig förskola. På andra sidan ett högt stängsel invid förskolan ligger nämligen det säkerhetsklassade sjukhuset Sankta Patricia – även kallat Sankta psyko - där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är sjukhusets egen förskola där barn till de intagna vistas. Och en underjordisk gång förbinder förskolan med sjukhuset. Upplagt för spänning alltså!

Förutom att ta hand om barnen på förskolan, vilket även innebär nattpass då vissa barn bor på förskolan innan de placerats ut i en fosterfamilj – blir att eskortera barnen till hissen som går upp till Sankta Patricias besöksrum. För att ta sig dit måste man först passera igenom en noga säkrad dörr och ta sig nedför en trappa, ner i källargångarna fram till hissen som går upp till besöksrummet på sjukhuset. Men upp till besöksrummet kommer inte Jan. Barnen åker ofta själv i hissen när de ska träffa sina föräldrar som vårdas på Sankta psyko.

Jan han har också sina hemligheter blir man snabbt på det klara med. En nio år gammal hemlighet som involverar en försvunnen pojke på en förskola han tidigare jobbat på. Han bär också på ytterligare en hemlighet – en hemlighet som innefattar hans tonår och varför han så gärna ville ha jobbet på Sankta psykos förskola. Hemligheten innefattar en lockelse att ta sig in på det låsta sjukhuset och upp till de slutna avdelningarna. Men något mer om hans hemligheter tänker jag inte berätta, utan det får ni läsa om själva!

Det här är en spänningsroman som håller en på tårna genom hela boken. Theorin har verkligen lyckats med att bygga upp en ruggig stämning – som han faktiskt lyckas behålla hela vägen till slutet. Och det är inte alltid det blir så lyckat som det här. En verkligen rysligt spännande bok – perfekt för höstens mörka kvällar!

Och så klart kan du låna den på biblioteket! Den finns även som e-bok.

3 kommentarer:

Mivan sa...

Låter som nåt dravel som Virginia Andrews knåpat ihop! Jag bläddrade lite i romanen och tycker det verkar vara rena rama dyngan...

Petra sa...

Alla tycker väl olika, men jag skulle inte jämföra den med Virginia Andrews. Och gillar man Johan Theorin, så tror jag att man tycker om Sankta psyko. Gillar man inte det han skrivit, så, ja, då lär man väl inte gilla den här heller.

Anonym sa...

Jag håller inte med om att boken skulle bestå av dravel. Theorin är duktig på att skriva och jag gillar verkligen Skumtimmen och Nattfåk. Däremot tycker jag inte att Sankta Psyko kommer upp i samma klass som dem. Jag var lite besviken när jag läst klart den, den kändes lite för ordinär