fredag 2 december 2011

Äntligen jul!



Jag kan inte hjälpa det. Skäms nästan men jag är en sucker för julen. Kom på mig själv häromdagen drömmande framför teven (trots mitt motstånd mot kanalen som programmet visas på) och titta på Jul med Ernst och önska att jag också var på julmarknad i Österrike. Eller att, som Ernst, sy julkuddar, laga julmat och duka sådär vitt och juligt som bara han kan. Normalt sett hatar jag heminredning och pyssel.

Julen är för mig en fin tradition där jag åker ner till mamma i Varberg och ligger på soffan med en pralinask på magen och läser Selma Lagerlöfs Den heliga natten och andra julberättelser. Lagerlöf svischar mig tillbaka till en tid och plats som idag knappt finns kvar. En tid då man åkte släde i snön och trodde på tomtar och troll. Då man satt framför brasan och berättade historier för varandra. Mörkret gjorde berättelserna ännu mer levande. Kanske romantiserar jag det hela. Men att dyka in i Selmas värld är tryggt och varmt men ändå lite kusligt.

Jag säger strunta i julstressen (julen handlar ju ändå inte om kommersialism men det vet ju alla) och låna hem massa underbara böcker såsom Lille Viggs äventyr på julafton, Tomten (båda skrivna av Viktor Rydberg) eller nåt av Charles Dickens.

Bjud hem vänner på glöggmys eller kom kolla om vi har några biljetter kvar till på torsdag (8/12) till vårt bibliotek och lyssna på mina kollegor som tipsar om bra böcker att läsa.

Inga kommentarer: