fredag 2 december 2011

Gaiman slår sig i slang med Simpsons


En av fantasyläsarnas husgudar Neil Gaiman (mannen med svarta kalufsen till vänster om Homer) dyker upp i tv-seriefamiljen Simpsons. Mycket trevlig kombination tycker jag! Han får rollen som pizzafixare i Homers stora Oceans eleven-inspirerade kupp att skriva en bästsäljande fantasyserie för tweenies. Lisa kämpar med att skriva en egen bästsäljare, medan Homer samlat de bästa i ett superfantasybokskrivande team. Där Gaiman endast får rollen som spring-och-mat-pojke. Tror Homer i alla fall. Lysande Simpsonsavsnitt!

För den fantasyoinvigde är Neil Gaiman en av de bästa och mest uppskattade inom fantasygenren. I alla fall om du frågar mig. Böcker som Neverwhere, American gods (Amerikanska gudar), Coraline, Stardust (Stjärnstoft) och The graveyard book (Kyrkogårdsboken) talar sitt tydliga språk. Böcker som inte bara nått kultstatus inom fantasyleden, utan som också nått den bredare publiken med filmatiseringarna av Coraline och Stardust.

Senaste nytt på den fronten är att American gods ska bli tv-serie, av supertvmakarna HBO som står bakom succéer som True blood, The wire och Six feet under.

Det jag gillar med Neil Gaiman är hans fantastiska förmåga att blanda olika element i sina böcker. Sagor, spöken, äventyr och urban fantasy. Allt i ett liksom. Favoriterna är dock hans urban fantasy-böcker American gods och Neverwhere. Och jag ser verkligen fram emot HBO:s tv-tolkning av American gods.

Just nu läser jag om Kyrkogårdsboken som handlar om Ingenman Owens som växer upp på en kyrkogård efter att hans familj mördats av Mannen Jack. Passar alldeles utmärkt så här i mörka december.

Så ni som ännu inte frälsts av Neil Gaiman, kom in och låna en bok eller en film vetja!

Psst, ni som är nyfikna på Neil Gaiman kan läsa vad han pysslar med i hans dagbok. Eller följa honom på Twitter @neilhimself

2 kommentarer:

Petra sa...

Hej!
Jag behöver kontakta er ang bokbloggarnas litteraturpris. Har ni nån e-postadress man kan nå er på?
mvh Petra

Petra sa...

Hej!
Du kan mejla mig på petra.olsson@lidingo.se.
Vi hörs!