torsdag 22 december 2011

Hylla tanten!





Jag vill, så här dagarna före jul, hylla tanten. Tanten är en person som står längst ner på skalan i samhället. Många tycker att hon är besvärlig, långsam och icke-kommersiell. Det är väl inget företag som vill sälja parfym med en tant som lockbete? Och tur är väl det, för en äkta tant vill inte vara ett objekt. Nej, hon vill vara fri och bete sig som hon vill, inte som samhället vill. En tant vågar säga ifrån, hon vågar stå på sig och argumentera när hon tycker att hon blir överkörd. Vare sig det är i kön i matbutiken, på bussen eller i en snobbig klädbutik på Stureplan (när hon handlar present till barnbarnet).

En äkta tant reder sig själv samtidigt som hon älskar att omge sig med människor. Hon kan föra sig i alla samhällsklasser men fjäskar inte för någon. Hon diskuterar allt från surdegsbröd till det politiska klimatet i Nordkorea. Vissa uppfattar henne som jobbig då hon ifrågasätter saker och ting men det bekommer henne inte nämnvärt.

Elin Ek som har skrivit Supertanten säger i en intervju i SvD (2011-08-22):

Att våga säga ifrån, även om det känns obekvämt, att inte humma nervöst, eller småle överseende när andra går över gränsen. Det kan handla om småsaker som att argumentera för att få den utlovade rabatten i matvaruaffären, eller att visa civilkurage när en främling hamnat i trångmål.

- Tanterna har ett självklart medborgarskap som jag fascineras av. De kan säga ”men hörrudu” till vem som helst. Samtidigt har de ett enormt socialt patos.

Jag skulle vilja vara en sådan tant som Ek beskriver och hoppas att jag är på god väg.

En tant har ingen särskild ålder, jag har träffat tanter från 5 år upp till 90 år. Och jag har sett grekiska, spanska, svenska, tyska tanter in action. De finns i alla länder.

Slutligen vill jag avsluta min hyllning till tanten med att citera Eva Björk som driver världens första och enda tantmuseum som finns i Hovra:




Inga kommentarer: