torsdag 29 december 2011

Moas favoriter 2011

Serieruta ur Sara Hanssons Vi håller på med en viktig grej Nu är året nästan slut och då förväntas man ju summera saker och ting. Jag har ju (tyvärr!) inte läst precis alla ungdomsböcker som kommit ut så jag ska väl inte påstå att alla utgivna böcker har haft lika stor chans att komma med. Men här är min utvalda skara (ingen inbördes rangordning):

Sanne Näsling: Kapitulera omedelbart eller dö. Ja jag är fortfarande lite upprörd över att den här helt fantastiskt historien om Mary och Lovely och emellanåt en ljuvlig bibliotekarie vid eventuellt namn Rufus inte kom med i Augustjuryns nomineringar. Vill man ha lättlästa böcker med mycket action är det här helt fel bok. Den som däremot bryr sig mer om språk och stämning har en underbar stund framför sig. Mer läsning: Recension på bibliotekets hemsida och tidigare blogginlägg om boken.

Jessica Schiefauer: PojkarnaJessica Schiefauer: Pojkarna. Ja, jag är just så tråkig att en av mina absoluta favoritböcker under året är densamma som årets augustvinnare. Det räddar lite att ovanstående bok inte nominerades. Extremt symbolladdad och magiskt realistisk. Bakgrunden är den tyvärr alltför realistiska skolvärlden med allt vad det innebär i form av tafsanden och verbala övergrepp. Mot denna bakgrund skriver Jessica Schiefauer en till delar svart saga för vår tid. Mer läsning: Recension på bibliotekets hemsida publiceras första januari, klicka här så ser du den från 1/1-2012 längre ner på sidan. Kolla också in Jessica Schiefauers blogg.

Sara Hansson: Vi håller på med en viktig grejSara Hansson: Vi håller på med en viktig grej. Här smög sig visst en tecknad serie in. De ovanstående böckerna är klassade som ungdomsböcker vilket den här inte är. Men bara trångsynta människor låter sig ju hindras av överdrivna åldersindelningar. Alla över ungefär elva år måste nämligen läsa berättelsen om Sara och Rebecca som med Spice Girls som allierade kämpar mot oförstående vuxna. Mer läsning: Recension på bibliotekets hemsida och Sara Hanssons blogg . Missa inte heller att lyssna på Sara Hansson i P3:s Tankesmedjan.

Kommentera gärna mina val och skriv egna årsbästalistor i kommentarerna!

Inga kommentarer: