fredag 20 januari 2012

Göteborgs Filmfestival



Konstigt nog har jag aldrig varit på Göteborgs Filmfestival trots att jag bott i staden i över 15 år och nu när jag har flyttat till Stockholm ska jag på torsdag ta tåget till västkusten för att träffa massa trevliga människor som liksom jag älskar film. Och förhoppningsvis se massa film. Filmfestivaler brukar inte locka mig av den enkla anledningen att man ändå aldrig får se filmerna man är intresserad av. I år är det arabiskt fokus på den 35:e filmfestivaler och det bådar ju gott, för hur ofta får vi ta del av den delen av världen? I alla fall inte när det gäller film. Mycket spännande! Framförallt när flera av filmerna har kvinnans situation i fokus.

Två filmer som jag hoppas få se är den marockanska filmen On the edge (Sur la planche) om två kvinnor som arbetar på fabrik på dagen och på natten lever ett kriminellt liv. Den andra filmen heter Cairo exit och är en kärlekshistoria mellan en kristen kvinna och en muslimsk man.

Men innan filmvisningar är det festivalinvigning på Clarion Post hotel fredag den 27 januari och då ska bland annat Ane Brun sjunga och Circus Cirkör uppträda. Har ni inte möjlighet att åka till Göteborg och se film kan ni alltid slinka in på Lidingö Stadsbibliotek och låna och hyra klassiker såväl som nya moderna filmer.

Inga kommentarer: