fredag 3 februari 2012

En vinter i Stockholm


Stockholm är en av världens vackraste städer. Tycker ni inte? Som inflyttad sydamerikan uppväxt på västkusten i Sverige förundras jag ännu av stadens skönhet. Särskilt nu när det är alldeles vitt, rent och kallt. För några år sedan, när jag bodde i Göteborg, läste jag Agneta Pleijels En vinter i Stockholm och precis som huvudpersonen drömde jag om att vandra runt i staden och vara sådär härligt olyckligt kär som hon är. Kanske romantiserar jag det hela, framförallt den smärtsamma kärlek som kvinnan upplever.

I lördags var jag ute och promenerade i Årstaviken och huvudstaden visade sig från sin bästa sida. Kanske är staden allra vackrast på vinter så jag välkomnar snön och kylan. Och staden är lika vacker, vare sig man är olycklig eller ej.

Inga kommentarer: